Přechod masivu Králického Sněžníku
Cestopisy a reportáže
Radosti a strasti přechodu Králického Sněžníku vám v dnešním článku sepsala Katka Balcarová, která se věnuje široké škále sportů, především potom lezení, běhu a turistice.
Ty jsi ještě nikdy nebyl na ferratě? Tak to pro tebe mám jeden super tip.
Obsah |
Určitě o tom neslyšíš poprvé. Via Ferrata je cesta vytažená po skále, kterou by horolezci hravě zvládli, ale aby si ji mohli užít i lidé, kteří neumí nezbytné finty k bezpečnému pohybu na laně a nemají hromadu lezeckého vybavení, byla vymyšlena Via Ferrata. Na takové trase najdeš ocelové lano natažené skrz kotvící body a v těžších úsecích i doplněné o umělé stupy a chyty (obvykle kramle, borháky, žebříky, trny). Pak už je vše snadné, vezmeš si helmu, úvazek, tlumič pádu a hurá do výšin.
Ferrata jako taková je obvykle součástí nějaké turistické trasy. Ze začátku se přiblížíš lesem po normálním treku k ferratovému úseku, který je nutné zdolat složitějším terénem na skále. Až tam vytáhneš ferratový vercajk, nacvakneš tlumič na jistící lano a přelezeš všechny nástrahy. Na vrcholu cvakneš ještě selfie a druhou stranou kopce po sestupové trase seběhneš dolů. Jasně, většina ferrat je jednosměrná a dolů směřuješ po jiné trase, takže žádná riskantní oblézaná s protilezci nehrozí.
Je extrémně důležité, abys dbal na bezpečnost, nepřeceňoval se, měl vždycky plán B a sám měl něco nalezeno nebo s sebou vzal ostříleného parťáka.
A podotýkám, že to vůbec není vhodné pro ty, kdo trpí strachem z výšek. Mírné chvění je v pohodě, panický paralyzující strach už ne.
Většina ferrat je někde ve vyšších horách – u Alp v Rakousku, Itálii, v Tatrách atd. Takže se tam musí jet dlouho autem, přespat, druhý den ráno vyrazit na věc a podle toho, jak zbyla energie, buď vyrazíš rovnou domů, nebo ještě jeden den kempuješ. Jak ale zjistit, jestli je taková ferrata pro tebe? Nebudeš se ve výškách bát? Bude tě to bavit? Existuje způsob, jak to snadno a bezpečně zjistit. ;-)
Na severu Čech je město, které se nazývá Děčín. Jezdí tam vlak z Prahy, cesta trvá asi 1 hodinu a 50 minut, zpáteční jízdenka stojí kolem 300 Kč. Z vlakového nádraží se stačí pěšky přesunout k nástupu na ferratu pod Pastýřskou stěnou a za 10 minut lezeš. Taková skalka uprostřed města není k zahození a já děkuji všem, kdo se na výstavbě ferratové sekce podíleli.
Budeš s sebou potřebovat jen pár věcí. Boty s pevnou špičkou určitě oceníš hned. Ideální jsou ferratovky s nástupní ploškou, ale postačí i něco obyčejnějšího. Znám borce, kteří to dávají v běžeckých teniskách. Pak se ale připrav, že potkáš úseky, které nepřelezeš, protože se nedokážeš pořádně zapřít na menších stupech. Doporučuji i rukavice, stačí obyčejné pogumované na zahradu, koupit si profi ferratové rukavice můžeš kdykoliv potom. Pevné delší kalhoty ti ochrání kolena před škrábanci, ale postačí cokoliv sportovního. A pak už jen voda, svačina, a třeba i opalovací krém.
A teď k lezeckým věcem. Jestli nic nemáš, vyber si některý z ferratových setů z naší nabídky, ve kterém najdeš:
Případně je možné si potřebné vybavení půjčit na místě. Pokud neznáš nikoho, kdo trochu leze a poradil by ti, v půjčovně se určitě domluv na lezení s průvodcem.
|
Lezení pro začátečníkyCo si pořídit, když se chcete pustit do lezení? |
Ferratu v Děčíně bych ohodnotil jako sportovnější. Není moc dlouhá (trasy obvykle kolem 150 m, převýšení 95 m), ale prakticky neustále budeš stoupat – traverzy do strany jsou minimální. Hodnocení obtížnosti je malinko přísnější, lehčí Béčko dá docela zabrat i začátečníkům.
Pastýřskou stěnu můžeme rozdělit na tři části. Spodní je charakterem spíš nástupní. Zvolíš buď pravou cestu přes žebřík, nebo některou z cest vlevo po kramlích. Ani jedna není příliš náročná. Začátečník se připraví na první náznaky strachu z výšek.
Na řadu přichází předěl, kde nemusíš lézt a viset v jištění, jen se po cestičce odebereš k jedné vybrané trase ze 14 možných. Jednodušší úrovně (označené od nejjednodušší A-B-C) obsahují mnoho dodatečných chytů, ty těžší (D-E) potom vypadají spíše jako holé stěny – od horolezeckých se odlišují jen nataženým ocelovým lanem. Tato etapa je pocitově nejdelší, ale není úplně nejnáročnější. Není nouze o spáry, kamenné chyty a občas si pomůžeš i samotným lanem. Vyzkoušíš si, jaké to je přelézt bouli a mít pod sebou propastnou hlubinu. Většina tras se sbíhá u piknikového stolu, kde se můžeš zapsat do návštěvní knihy a vydechnout si před posledním úsekem.
Vrcholový úsek je prakticky kolmý. Nejjednodušší trasa Adrenalin Rush mi přišla jako lézt po žebříku s příčkami příliš daleko od sebe. Šlo to překvapivě rychle. Další variantou je odebrat se vlevo, kde se můžeš hecnout a přelézt Karlův Most – to je zážitek, který doporučuji. Tato 12 metrů dlouhá lanová šílenost, kterou vystavěl nadšený pan Karel sám za svoje úspory, je fakt parádní. Šimrání v podbřišku a adrenalinový rauš po jeho zdolání se jistě dostaví i u zkušených provazochodců.
Nad ferratou je fajn terasa s vyhlídkou, tam se pokochej výhledem a hurá cestičkou asi 800 m dolů k nástupu na další výstup.
Jakmile máš dost, stačí dole zabrat stůl v Burger Berg bistru, kde vyrábí parádní burgery a žebra z domácí udírny. Majitel je amík a kvalitou nezklame ani rozmlsanou pražskou smetánku (pozn. redakce.: vyzkoušeno na vlastní náklady).
Pak už jen zpátky na vlakové nádraží a na večeři seš doma u partnerky / partnera.
Zbývá ještě pár víkendů s parádním počasím do konce roku, takže na nic nečekej a navštiv Děčín. Je skvělé strávit den aktivním pohybem, překonat sám sebe a užít si trochu adrenalinu. Info o cestách a možnostech v okolí najdeš na stránkách ferrata-decin.cz. Pokud se do toho zamiluješ, dovolenou na příští rok konzultuj s mapou ferrat v Evropě na viaferraty.cz. Základy pohybu na skále si osvěž v tomto článku. A jestli budeš potřebovat něco horolezeckého dokoupit, rádi ti s výběrem pomůžeme u nás na 4camping.cz!
|
Jak vybrat lezecký úvazekZačínáte s lezením a těžko se orientujete v široké nabídce? V dnešním článku vám poradíme, jak správně vybrat lezecký úvazek. |
Autor: Matyáš Vejskal
Zdroje: archiv autora, ferrata-decin.cz, viaferraty.cz, kamnavylety.sk, cyklopujcovna.cz
Cestopisy a reportáže
Radosti a strasti přechodu Králického Sněžníku vám v dnešním článku sepsala Katka Balcarová, která se věnuje široké škále sportů, především potom lezení, běhu a turistice.
Cestopisy a reportáže
Baťůžkář Vojta Kadera je dobrodruhem každým coulem. Své netradiční zážitky a svébytný způsob cestování sepisuje do krátkých povídek. Jednu z nich si můžete přečíst v našem dnešním článku.
Cestopisy a reportáže
Tomáš Vejmola je dobrodruh, který holduje nevšednímu způsobu dopravy. Oblíbil si především tuk-tuk, motorizovanou tříkolku, obvykle využívanou jako taxík. Kam se Tomáš vydá tuk-tukem tentokrát?
850 Kč
(11.88 %)
749 Kč
1 990 Kč
(15.63 %)
1 679 Kč
2 990 Kč
(9.4 %)
od 2 709 Kč
1 699 Kč
(17.66 %)
1 399 Kč
2 590 Kč
(18.57 %)
od 2 109 Kč
3 270 Kč
(22.66 %)
od 2 529 Kč
1 620 Kč
(11.17 %)
1 439 Kč
1 490 Kč
(12.15 %)
1 309 Kč