Přeskočit na kategorie produktů Přeskočit na košík Přeskočit na navigaci

Nemám zájem o slevy a akce, chci lištu skrýt

Jak vybrat helmu na kolo?

Z pohledu zákona musí nosit helmu pouze osoba mladší 18 let. Pokud vybíráte helmu, pak rozhodně chápete důležitost tohoto dobrovolného vybavení na kolo. Helma může být v určitou chvíli tím jediným, co vás ochrání při pádu, který může mít bez ochrany hlavy fatální následky.


Obsah

 

Úvod

Helma by měla být součástí cyklistické výbavy každého jezdce. Proč? Při pádu většinou letí jezdec nekontrolovaně po hlavě přes řídítka. Více než 70 % cyklistů, kteří zemřou na českých silnicích, nemá podle statistik Policie ČR na hlavě helmu. Správná helma při pádu rozloží úder do hlavy a ztlumí sílu nárazu. Vyberte si s naším článkem helmu na kolo, která vám jednou třeba při pádu zachrání život.

 

Jak vybrat helmu?

Při výběru helmy existuje několik aspektů, které byste měli sledovat. Vždy se zajímejte o následující parametry helmy:

  • certifikace a bezpečnostní normy
  • do jakého terénu je helma vhodná
  • váha, technologie výroby a velikost helmy

 

Certifikace a bezpečnosti normy

Nekupujte helmu, která nesplňuje minimální bezpečnostní limity a certifikaci ČSN EN 1078. U některých helem můžete navíc potkat bezpečnostní systém MIPS (Multidirectional Impact Protection System). Jde o dodatečný způsob ochrany. Uvnitř helmy je v takovém případě vložka připnutá gumičkami. Při pádu a zaseknutí helmy může hlava ještě zpomaleně pokračovat v pohybu. Vložka tak zmírňuje intenzitu rotační síly působící na hlavu.

Obecně se doporučuje, aby se helma po prvním pádu vyměnila za novou. Přilba je konstruována tak, že při větším nárazu popraská její vnitřní strana, čímž vstřebá energii nárazu a ochrání vaši hlavu. U dětí vám helma s největší pravděpodobností poprvé spadne už doma, než vůbec vyjdete ven. Tyto drobné nehody samozřejmě naštěstí nevadí, ale určitě nezkoušejte výdrž helmy jen tak.  

MIPS představuje dodatečnou ochranu hlavy při bočním nárazu. Helmy s tímto bezpečnostním prvkem patří k těm nejkvalitnějším, ale také dražším modelům. Na obrázku je např. MIPS u helmy Uvex Unbound.  

 

Výběr helmy podle terénu 

Před samotným nákupem si ujasněte, kde budete jezdit a na jakém kole. Na různé aktivity jsou vhodné různé přilby. Rozlišují se přilby např. na silniční kolo, horské kolo, přilby pro BMX a přilby pro freeride. Podle způsobu použití si je můžete vyfiltrovat i v našem e-shopu.

Silniční přilby poznáte podle velkého množství větracích otvorů. Hodí se proto na dlouhé trasy. Cílem silničních přileb je maximální odvětrávání a co nejnižší hmotnost. Přední částí při jízdě proudí chladnější vzduch a zadní částí větracími otvory teplý vzduch uniká. Tvar silničních přilb je aerodynamický, aby zajistil co nejmenší odpor vzduchu.

Přilba pro MTB a All Mountain na horské, trekingové i krosové kolo je robustnější, má menší větrací otvory. K tomu má vpředu štít proti slunci a více chrání zátylek hlavy.


MTP helmy musí zvládnout pády v terénu. Oproti silničním mají šilt a jsou více protažené dozadu, tedy kryjí zátylek pro případ pádu saltem na záda. 

 

Přilby na BMX jsou o poznání více uzavřené, mají minimum větracích otvorů. Jsou viditelně kulatější, překrývají zátylek a jsou odolnější proti nárazům. Používají se také na kolečkové brusle nebo skateboard.

Přilby na freeride a downhill kryjí kompletně hlavu i bradu a mají přední štít. Vše je spojeno do jednoho celku, proto se jim říká integrální. Tato přilba kryje celou hlavu a součástí jednolité konstrukce helmy je i ochrana brady. Jejich hmotnost je s ohledem na konstrukci větší, počet větracích otvorů nízký. Četnost pádů a jejich povaha si to ale vyžaduje. S obyčejnou helmou vás po pádu v terénu čeká v lepším případě několik stehů na bradě, v horším případě návštěva stomatochirurgie.

 

Váha, technologie výroby a velikost helmy

Velikost helmy je dána podle obvodu hlavy v centimetrech. Změřte si hlavu krejčovským metrem v nejširším místě - přes čelo nad ušima a nad obočím. Rozsah bývá u dospělých od 50 do 65 centimetrů.

Některé přilby jsou vyráběny v jedné univerzální velikosti a přizpůsobují se hlavě až pomocí upínacích mechanismů. Někteří výrobci vyrábí dvě, tři velikosti přileb.

Pro muže nebo pro ženy? Většina přileb je určena jak mužům, tak ženám. Takové helmy mají označení unisex. Existují i přilby speciálně pro ženy. Rozdíl je však jediný. U zadního dotahovacího kolečka je u dámských helem prostor pro protažení culíku.


Jízda bez helmy je riskantnější více, než se na první pohled zdá. 

 

Vychytávky, které se mohou hodit:

  • odnímatelný kšilt na přední straně
  • zabudovaná blikačka na zátylku
  • úchyt pro připevnění zadní blikačky nebo čelovky
  • držák na kameru
  • síťka proti hmyzu ve větracích otvorech
  • vnitřní pratelná vložka
  • rozepínání a zapínání jednou rukou
  • čip NFC Medical ID, který ukládá data o jezdci a umožňuje k nim přístup v případě nehody přes smartphone

Na první pohled působí tyto vychytávky zbytečně. Mají ale své praktické výhody. Helma s vámi vydrží roky jízdy, propocené polštářky z helmy ale nechcete na hlavě roky. Proto je skvělé, když je můžete sundat a vyprat, nebo rovnou vyměnit za nové. Blikačka vás může zachránit před nehodou s automobilem. Vpádu zbloudilé vosy pod helmu zabrání síťky.

 

Jak správně nasadit helmu 

Nákup správné helmy je první krok, druhý zásadní je správné nasazení helmy. Špatně nasazená helma může mít v konečném součtu stejný efekt jako když helmu na hlavě vůbec nemáte. Při pádu může špatně nasazená helma sklouznout. Aby helma splnila svůj účel a chránila hlavu, musí perfektně sedět. Co to znamená?

  • helma nesmí tlačit, nošení má být pohodlné
  • je nasazena kšiltem dopředu
  • mezi bradu a pásek (resp. sponu pod bradou) se vejdou max. 2 prsty
  • pásky nesmí škrtit
  • jeden řemínek musí vést před uchem, druhý za uchem, spojují se těsně pod ušním boltcem
  • čelo s nasazenou helmou nesmí být odkryté
  • helma nesmí bránit ve výhledu

Správně nasazená helma by měla být uprostřed čela, uši mezi popruhy a pod pásek pod  bradou by se měli vejít maximálně dva prsty. 

 

Nasazená helma by měla být zhruba uprostřed čela a neměla by být příliš volná. Na hlavě by se neměla hýbat. Udělejte několik pohybů do stran, dopředu a dozadu, pokud se hýbe, dotáhněte ji. Nastavení helmy probíhá na dvou místech. Páskem pod bradou a mechanismem v týlové části hlavy ve formě nastavovacího kolečka.

Některé helmy mají tzv. fast adapting system. Popruhy je možné kdykoliv jednoduše upravovat podle potřeby. Jiné mají upínací systém monomatic, který se otevírá a zavírá jediným stisknutím tlačítka.

Nezapomeňte se podívat, jaká je povinná výbava kola. Kromě toho k jízdě vřele doporučujeme pro větší bezpečnost brýle. A nemyslíme tím nutně sluneční brýle. V oku vás může potrápit znenadání větev, stejně tak i moucha.

 

Helma na kolo pro děti

Dítě sleduje na helmě dva zásadní parametry, které rozhodují o nákupu. Obrázek a barva. Když je jedno z toho špatně, helmu je zbytečné kupovat. Občas ani splnění těchto dvou podmínek nestačí, aby si malý cyklista nasadil helmu v klidu na hlavu. Můžete mu přeříkat § 58, podle kterého musí mít za jízdy cyklista mladší 18 let ochrannou přilbu. Asi to nepomůže. Používání helmy u dětí vyžaduje rodičovskou trpělivost, důslednost, barvu a obrázek.


Nezanedbejte ani výběr dětské helmy. Jde o více než jen o její obrázek a barvu. 

Pro rodiče při výběru dětské helmy v zásadě platí stejné podmínky jako u výběru helmy pro dospělého. Vzadu bývají dětské helmy lehce prodloužené pro větší ochranu zátylku. Soustřeďte se na hmotnost. Měla by být co nejnižší, aby byla pro děti pohodlná. Nejlehčí dětské helmy mají okolo 220 gramů.

Nezapomeňte na znění zákona č. 361/2000 Sb., o silničním provozu: „Dítě mladší 10 let smí na silnici, místní komunikaci a veřejně přístupné účelové komunikaci jet na jízdním kole jen pod dohledem osoby starší 15 let; to neplatí pro jízdu na chodníku, cyklistické stezce a v obytné a pěší zóně.“

 

TIP: Nekupujte větší helmu s tím, že do ní dítko doroste. Volná helma je stejná jako žádná helma. Helma by neměla spadnou z hlavy ani ve chvíli, kdy má dítě rozepnutý spodní popruh.

 

I když se používá výraz helma na kolo, berte ji i na odrážedlo a silniční koloběžky. Koneckonců i plastové motorky dokáží s malým jezdcem dosáhnout nebezpečné rychlosti. Přední kolo se při nájezdu na kámen nebo obrubník prostě zablokuje a dítě letí setrvačností dopředu.

Ať už vyrážíte na silnici, do přírody nebo na trail, přejeme vám hodně úspěšných kilometrů.

 

Užitečné odkazy

 

Autor: Alena Bouchalová

Zdroje: pixabay.comunsplash.com

Jak vybrat skialpové lyže pro top zážitky ve volné přírodě?

Poradna

Nadchl vás skialpinismus a přemýšlíte nad pořízením vybavení? Pak právě pro vás jsme připravili tento článek.

Jak používat kompas? Průvodce pro outdoorové nadšence

Poradna

Jak se v přírodě nikdy neztratit? Přečtěte si náš článek a naučte se ovládat kompas.

Jak zašít díru na bundě? Samolepící záplatou!

Poradna

Na své outdoorové oblečení spoléháte za všech okolností. Co uděláte ve chvíli, kdy v odlehlých končinách s dešťovým mrakem nad hlavou zjistíte, že máte na nepromokavé bundě díru? Vytáhnete jehlu a nit? Poradíme, jak opravit roztrženou bundu mnohem rychleji a snadněji.

Vybíráme pro vás

1 240  (20.24 %) 989 

Porovnat

Brašna pod sedlo Just One Drive 3.0 S

249  (8.03 %) 229 

Porovnat

3 439 

Porovnat

Podsedlová brašna Ortlieb Seat-Pack 16,5L

4 159 

Porovnat

Brašna na řídítka Acepac Bar Drybag 16L

1 149  (20.02 %) 919 

Porovnat

459  (10.89 %) 409 

Porovnat

459  (15.25 %) 389 

Porovnat

629  (14.31 %) 539 

Porovnat